Egy korszak vége – Búcsú a Nissan GT-R R35-től
2025 augusztusában egy korszak ért véget: elkészült az utolsó Nissan GT R R35. Egy autó, amely nemcsak egy típus, hanem fogalom volt a motorsport, a tuningkultúra és az autórajongók világában.
A legendás ikon méltó lezárása: egy Midnight Purple T Spec került le az utolsó gyártósorról a Tochigi-i üzemében
Nissan vezérigazgatója, Ivan Espinosa, hangsúlyozta, hogy bár véget ért az R35 gyártása, a GT R név nem szűnik meg. A cél az, hogy egyszer egy új generációval térjen vissza a legenda, bár a részletek még nem véglegesek. Az R36 GT R hibrid koncepciója felé mutatnak a jelek: egy turbó V6 + plug-in rendszer 70 mérföld hatótávval 2030 körül debütálhat.
A GT R öröksége: a japán „Godzilla”
A GT-R története egészen 1969-ig nyúlik vissza, de a világ figyelmét igazán a R32 Skyline GT-R ragadta meg a ’90-es évek elején. Itt született meg a „Godzilla” becenév is, utalva félelmetes teljesítményére és dominanciájára a versenypályákon. A GT-R R35 ezt az örökséget vitte tovább, méghozzá globális szinten.
A 2007-es bemutatásával forradalmasította a sportkocsik világát: elérhető áron hozta a supercar élményt, összkerékhajtással, dual-clutch váltóval és brutális teljesítményű VR38DETT V6 turbómotorral. Minden motor kézzel készült – csak kilenc „mestertechnikus” felelt értük, mintegy 48 000 példány készült az R35-ből.
Olyan track rekordokat ért el, mint a Nürburgring-pálya több rekordja, a Super GT bajnokságban 5 GT500 és 3 GT300 győzelem, valamint Blancpain Pro-Am és Bathurst 12 órás diadalok is fűződnek nevéhez.
R35: a japán mérnöki csúcsteljesítmény
2007-ben debütált a Nissan GT-R R35, és már az induláskor mindenkit lenyűgözött:
• VR38DETT 3.8 literes, biturbó V6-os motor
• 480 LE-s alapverzió (idővel 600+ LE-s Nismo változatok is készültek)
• Összkerékhajtás (ATTESA E-TS rendszer)
• 0–100 km/h: ~3 másodperc
A GT-R nemcsak szupersportautók közt versenyzett – hanem gyakran le is győzte őket. Rendszeresen megdöntötte a Nürburgring köridejeit, és ár-érték arányban hosszú éveken át verhetetlennek számított.
Motorsport & tuning – mindenhol otthon volt
A GT-R R35 nemcsak gyárilag volt csúcsgép – hanem tuningalapként is legendává vált. A globális tuningkultúra egyik legmeghatározóbb járműve lett. Több ezer lóerőre húzott példányok, driftautók, gyorsulási versenyek kedvencei – a határokat újra és újra átlépte.
A versenypályán is otthon volt: a GT-R különböző versenyváltozatai részt vettek a Super GT, FIA GT, Le Mans és más nemzetközi sorozatokban is.
Trófeák és rekordok
• Nürburgring Nordschleife gyorskörök
• Drift világrekord (Guinness Rekord: 304 km/h – Masato Kawabata)
• Több mint 36 országban forgalmazták
• Világszerte rajongótábor, klubok, események
Búcsú, de nem feledés
A 2025-ben bejelentett gyártásleállítás szomorú, de érthető. A világ elektromos átállás felé tart, a szigorú emissziós normák már nem engedik a GT-R R35 életben maradását. A Nissan a technológiai örökséget más formákban viszi tovább, de a GT-R egyedisége, szellemisége pótolhatatlan.
Mit jelent ez nekünk, rajongóknak?
Egy legenda távozott, viszont az emléke örökké velünk marad. A GT-R R35 az autóipar egyik utolsó valódi mechanikus hőse volt: technikás, brutális, precíz és mégis emberközeli.
A PT Garage csapataként mi is tisztelgünk előtte: nemcsak egy modell távozott, hanem egy szemlélet, a mérnöki bátorság, a kompromisszummentes fejlesztés, és az autózás szenvedélye. Azonban a legenda nem tűnik el – inspiráció marad. A GT R R35 tanúsága: a mérnöki szenvedély nem pihen, az újdonság lehetőséget hoz.
Mi is így dolgozunk – legyen benzin, dízel vagy elektromos jármű, a precizitás, szakértelem és elhivatottság vezérel bennünket.
________________________________________
PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu