Ikarus: A magyar autóbuszgyártás legendája - 2. rész

Ikarus hibrid prototípusok – Amikor a magyar buszipar a jövőbe nézett

A hetvenes évek olajválsága megrázta a világ közlekedési ágazatát, és egyre több gyártó kezdett alternatív hajtásformák irányába kacsintgatni. Az energiaárak emelkedése és a környezeti terhelés tudatosulása a kutatás-fejlesztésben is fordulatot hozott. Magyarországon sem maradt válasz nélkül a kihívás: az Ikarus és a Villamosipari Kutató Intézet (VKI) mérnökei 1971-ben nekiláttak a jövő buszának fejlesztéséhez. A cél: egy olyan jármű megalkotása, amely a városi közlekedés igényeit kiszolgálja, és részben vagy egészben mentes a fosszilis üzemanyagtól
.
A projekt kezdete és műszaki háttere

A fejlesztés élére a VKI 2. főosztálya állt, akik 1971-től kezdve dolgoztak a hibrid hajtás megvalósításán. Az Ikarus által biztosított Ikarus 260.00 típusú karosszériák voltak az alapjai a két kísérleti járműnek, melyekhez az Autokut Kft. végezte a főegységek beépítését, a karosszéria átalakítását és a rendszerintegrációt.
Az első hibrid rendszerek még meglehetősen kezdetlegesnek számítottak: egy 62 kW-os hagyományos belső égésű motor és egy 45 kW-os villamos gép alkotta a hajtásláncot. A rendszer energiaforrását 216 darab, egyenként 2 V-os savas akkumulátor szolgáltatta, amelyek közel 4 tonnával növelték meg a jármű tömegét. A hajtási rendszerben főtengelyen keresztül kapott szerepet a villamos gép, amely indításra és gyorsításra segítette a dízelmotort, illetve lassításkor visszatöltötte az akkumulátorokat. Ez az elv – ma közismert nevén: rekuperáció – már akkor megjelent.

A működési modell és a kísérletek tanulságai

A busz a tervek szerint a járda mellõl induláskor, kis sebességgel közlekedve tisztán elektromos üzemmódban működött, majd kb. 25 km/h sebességnél kapcsolódott be a belső égésű motor. A villamos gép ekkor is aktívan segítette a gyorsítást, illetve lassításnál generátorként viselkedett.
Az akkumulátorok hatalmas tömege és karbantartásigénye, valamint a villamos szabályzás technikai határai (analóg elektronikával dolgoztak!) korlátozták a rendszer elterjedhetőségét. A buszok tesztelése során azonban bebizonyosodott, hogy a kombinált hajtási rendszer működőképes, sőt kifejezetten hatékony városi viszonyok között.

A kísérlet értéke napjainkban

Bár az Ikarus hibrid buszai sorozatgyártásba sosem kerültek, a projekt rendkívül fontos technológiai tapasztalatokat hozott. A mérnöki gondolkodás bátorsága és előrelátása az Ikarusnál és partnereinél meghaladta korát. Az, hogy már 1975-ben olyan hibrid hajtási rendszert teszteltek, amely ma is hasonló elv mentén működik a korszerű buszokban – nos, ez történeti érték.
A hibrid kísérletek mára szinte teljesen feledésbe merültek, de azok a műhelyek, ahol ma is fontos a technológiai nyitottság, emlékeznek rájuk. A PT Garage blogjában ezért tartjuk fontosnak, hogy a hazai járműipar útkereséseinek is emléket állítsunk.

________________________________________

PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu

Ajánlott cikkeink

Ügyfeleink értékelései

Térkép


©PT Garage 📭 1222 Háros u. 12 📞 +36 20 226 55092025. Minden jog fenntartva.