Porlasztó - a magyar szabadalom

Csonka János – A magyar technika csendes óriása
 
Amikor ma belépünk egy szerelőműhelybe, és ránézünk egy modern motorra, talán eszünkbe sem jut, hogy több mint 100 évvel ezelőtt már volt valaki, aki ezeknek az elveknek az alapjait lefektette saját kezével, saját tudásával. A magyar közlekedés és autóipar hőskorában volt egy név, amely nemcsak a korabeli mérnökvilágban csengett ismerősen. Ő volt Csonka János, a belső égésű motorok, a porlasztó, a postai gépkocsik és számos technikai újítás magyar úttörője. Ez az ember volt a magyar gépjárműgyártás egyik atyja. 

 
Az indulás – A szegedi kovácsműhelytől a magyar iparig
 
1852-ben született Szegeden, és már gyermekkorában megismerkedett a fémek és gépek világával édesapja kovácsműhelyében. Szakmunkásként kezdte, majd fokozatosan képezte magát: dolgozott az Alföldi–Fiumei Vasútnál, a MÁV fűtőházában, majd tapasztalatokat szerzett Bécsben, Zürichben, Párizsban és Londonban is. Munkabírása és szorgalma végül eljuttatta a Királyi József Műegyetem tanműhelyének vezetői pozíciójába, ahol több mint 40 évig oktatott és újított. Tanítványai között olyan nevek is szerepelnek, mint Bánki Donát, akivel közösen írták be magukat a műszaki történelembe.
 
A Bánki–Csonka-féle porlasztó. Világszabadalom Budapestről
 
1887-ben Mechwart András felkérte, hogy működjön közre a Ganz gyár motorfejlesztésében. Ekkor találkozott újra egykori tanítványával, Bánki Donáttal és kezdetét vette gyümölcsöző együttműködésük melynek eredményeként megszületett 1893-ban a világ egyik első működő porlasztója. Ez a kis szerkezet lehetővé tette a levegő és az üzemanyag tökéletes keveredését, ezáltal jobb égést érek el a motorban, forradalmasítva ezzel a motortechnikát. Ez az alkatrész óriási hatással volt a belső égésű motorok fejlődésére világszerte. 
 
Érdekesség: Karl Benz korábbi gyújtásmegoldásaival szemben a Bánki–Csonka-porlasztó a modern autók belső égésű motorjainak előfutára lett magyar szabadalomként!
 
A Fehérvári úti gépgyár – a magyar autógyártás megszületése 
 
A gépjárművek tervezése Csonka János szenvedélye volt. 1900-tól kezdődően a Fehérvári úti Állami Gépgyár műhelyében dolgozott, ahol 1905-ben kigördültek a Magyar Királyi Posta megrendelésére tervezett motoros triciklije és csomagszállító járművei – ezzel hivatalosan is kezdetét vette a magyar autógyártás és egyben ezt az időt tekintjük a magyar autógyártás születésének.
A járművek robusztusak, megbízhatóak és gazdaságosak voltak – méltán arattak sikert. Bár a nagy sorozatgyártásra nem volt anyagi háttér, több mint 150 jármű fűződik Csonka nevéhez.
 
Innováció – postai autók és a magyar motorfejlesztés élén
 
Csonka nevéhez fűződik az első magyar postai gépjármű tervezése is, amely forradalmasította a városi kézbesítést. Később dízel- és benzinmotorokat is tervezett, sőt saját belső égésű motorral hajtott autókat is épített. Elsőként alkalmazott alumíniumot a motorgyártásban, ő vezette be a nagyfeszültségű mágnesgyújtást, és már a századfordulón kompresszoros motorokat, bányamozdonyokat, sínautókat, autóbuszokat és tűzoltó járműveket is tervezett.
 
Műszaki érzéke nemcsak a műhelyben, de az oktatásban is megmutatkozott. Létrehozta az első magyar automobil szakszótárt, és folyamatosan modernizálta a műegyetemi tanműhely oktatási eszközeit. Ő volt az, aki a „kis, praktikus, megbízható” járművek híveként olyan formákat adott a járműveknek, amelyek takarékosságuk és egyszerűségük miatt kiemelkedtek a kor konkurenciája közül.
A Fehérvári úti műhelyből született a Csonka Gépgyár
 
Nyugdíjba vonulása után, 73 évesen (!) még mindig nem pihent. A Fehérvári úton nyitott autójavító műhelyt, amelyből később létrejött a Csonka János Gépgyár Rt. – a magyar járműipar egyik sarokköve. Ez az üzem volt a Kismotor- és Gépgyár elődje, amely hosszú időn át gyártotta a magyar járművek alkatrészeit és kisgépeit.
 
Egy szerény zseni öröksége. Csonka János 1939-ben hunyt el Budapesten, de életműve azóta is élő példája annak, hogyan képes egyetlen ember alapjaiban megváltoztatni egy iparágat.
 
Emlékét ma is őrzi Budapest
 
A Bartók Béla úton, a Budapesti Műszaki Egyetem közelében található a Csonka János Műszaki Emlékmúzeum, ahol életének és munkásságának legfontosabb dokumentumait, tervrajzait, motorjait és prototípusait is megtekinthetjük.
 
Ez az intézmény nemcsak tisztelgés egy kivételes mérnök előtt, hanem élő lenyomata annak a korszaknak, amikor Magyarország is élen járt a világ műszaki fejlődésében
 
A PT Garage nevében tisztelgünk előtte.
Szakmai öröksége minden szerelő, autóépítő és mérnök előtt példaként állhat:
pontosság, törekvés, újítás – ezek az értékek vezetnek ma is bennünket.
 
Ha érdekel a magyar autótechnika múltja, látogass el a Bartók Béla úti múzeumba.
És ha a jelenben keresel megbízható szervizt, várunk szeretettel a PT Garage-ban!
________________________________________

PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu
 

Ajánlott cikkeink

Ügyfeleink értékelései

Térkép


©PT Garage 📭 1222 Háros u. 12 📞 +36 20 226 55092025. Minden jog fenntartva.