A gyújtógyertya története
Egy apró alkatrész, ami forradalmasította az autógyártást - a gyújtógyertya története
1902-ben egy német mérnök, Robert Bosch megalkotta azt, amit ma már minden belső égésű motorban megtalálunk, a gyújtógyertyát. Ez az apró, ám annál jelentősebb alkatrész indította el a motorok megbízható működésének korszakát, és ezzel együtt forradalmasította a járműgyártást világszerte.
Robert Bosch 1902-es gyújtógyertyája a megbízható járművek kulcsa lett.
Ma, több mint 120 évvel később is igaz, egy ilyen kis alkatrész alapvetően befolyásolja az autók teljesítményét és élettartamát.

Miért volt ez akkora áttörés?
A belső égésű motorok működése már az 1800-as évek végén sem volt újdonság, ám a kezdetleges gyújtórendszerek megbízhatatlansága gyakran tette őket alkalmatlanná a mindennapi használatra.
Bosch találmánya – egy elektromos szikraképző egység, amely precízen időzítve begyújtja az üzemanyag-levegő keveréket, végre kiszámítható működést biztosított a motoroknak. Ez az innováció tette lehetővé, hogy az autók ne csak mérnöki kuriózumként, hanem tömegközlekedési eszközként is működjenek.
Hogyan működik a gyújtógyertya?
A gyújtógyertya elektromos szikrát hoz létre a hengerben, amely meggyújtja a levegő és az üzemanyag keverékét. Ez a kontrollált robbanás mozgatja a dugattyúkat – így jön létre a motor teljesítménye. Minden egyes hengerhez tartozik egy, akár több gyertya, és a modern autók motorjai percenként több ezer szikrát generálnak. Enélkül nincs elindulás, nincs gyorsulás, végső soron nincs mozgás.
Mi történik, ha elhanyagoljuk a gyertyacserét?
Sokan nem gondolnák, de egy rossz gyertya komoly problémákhoz vezethet:
• ✅ Nehéz indítás, főleg hideg időben
• ✅ Egyenetlen motorjárás, rángatás
• ✅ Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
• ✅ Kimaradó gyújtás, „check engine” hiba
• ❌ Súlyosabb esetben: motorkárosodás
Mikor kell gyertyát cserélni?
Ez gyártmány- és típusfüggő, de általában a normál gyertyákat 20–30 ezer km után, az irídium vagy platina gyertyák akár 60–100 ezer km-ig is elmennek
A csere mellett időszakos ellenőrzés is ajánlott, mert a lerakódásokat vagy a szigetelés károsodását szabad szemmel is észre lehet venni.
A kopott vagy elkoszolódott gyertyák nemcsak a motor teljesítményét rontják, de hosszabb távon a gyújtótrafó, az injektor vagy a katalizátor meghibásodását is okozhatják.
Nálunk nemcsak cseréljük – diagnosztizáljuk is
Mi nem találgatunk. Pontosan tudjuk, mikor, mit és miért kell cserélni.
Így elkerülhető, hogy egy apró alkatrész komoly gondot okozzon.
________________________________________
PT Garage – Minőség, megbízhatóság egy helyen
Cím: 1222 Budapest, Háros utca 12.
Telefon: +36 20 226 55 09
Web: pt-garage.hu